Saturday, January 17, 2015

Woensdag zijn we om half acht vertrokken, eerst naar Lelystad, we brengen de auto weer terug en drinken even koffie. Marloes zet ons op de trein, en in Amsterdam Zuid stapt Annelies in, met Bouke, om ons ut te zwaaien. Na een goede vlucht komen we om 8 uur plaatselijke tijd in Accra aan. We worden opgewacht door Toontje, een gezellige belgische, waar we overnachten. Het is ontzettend stoffig in Accra, de Hamatan, Sahara wind, waait. De volgende dag met de binnenlandse vlucht naar Sunyani. Mozes haalt ons op en brengt ons naar Hanukkah. Het eerste wat we zien als we de heuvel opkomen is de school, geweldig wat daar staat. Op Hanukkah  wacht ons een warm welkom van de mama s, die ons nog kennen, het voelt weer heel vertrouwd, heerlijk om hier weer te zijn. We maken kennis met de andere 5 vrijwilligsters. Miriam, de kok, is erg blij ons te zien, leuk. s'middags laat Mariette ons de school zien. Het ziet er allemaal prachtig uit, mooie kleuren, wandschilderingen, mooie schoolmeubeltjes uit Holland, er is een aparte keuken. Er staan speeltoestellen en ze hebben zelfs twee konijnen, het is de bedoeling dat de kinderen ze per klas verzorgen. Er is een chreche voor de kleintjes.
De eigen kinderen gaan er naar toe en er zijn nu ongeveer 30 kinderen van buiten. Het is de bedoeling dat dit er meer worden zodat de school zichzelf kan bedruipen. Het is de leraren verboden om te slaan, dat gebeurt op andere scholen helaas wel.Om drie uur komen de kinderen uit school, de grotere kennen ons nog, de kleintjes niet, maar ze zien ook heel veel vrijwilligers, bovendien zijn er ook weer nieuwe kindjes. Later op de dag merk ik dat ze het er over hebben gehad, ze herinneren zich weer dat wij voor de bus hebben gezorgd.  We slapen heerlijk de eerste nacht, we zijn erg moe.
Vrijdag tegen 7 uur op, kinderen aankleden, ontbijten. We gaan naar de stad om een dongel en kaart te kopen, helaas uitverkocht, dat is ook de reden waarom we nu pas schrijven. Geld pinnen ging gisteren niet, vandaag gelukkig wel.
Zaterdag... We kunnen wat langer slapen, geen school. Later ga ik met Lucas, een jongetje die vanaf zijn middel verlamd is, wandelen, niet te ver, het is warm vandaag. s,Middags gaan we de kinderen schminken, dikke pret. Fijn om weer hier te zijn, het voelt net of we niet weggeweest zijn.

2 comments:

Anonymous said...

Fijn dat het goed gaat. Veel succes en plezier daar.